söndag 1 januari 2012

Fett eller muskler?!

Fick en fråga om hur jag musklat NollColl, ja jag har väl jobbat på det ända sen sommaren 2010 då jag fick honom. Men i början tänkte jag ju inte på att bygga upp muskler utan bara ha roligt.
Så från början var det ju bara för att få upp konditionen på honom, galopperade sjukt mycket i skogen kunde galoppera minst 2 km allt eftersom konditionen blev bättre. Jag samlade och längde hela tiden, sedan i uppförs backarna kunde vi ta galopp 5steg-skritt 5steg- galopp 5steg- skritt 5steg...
Även mycket klättring, för det ger mer än vad man tror.
Men för att en häst ska kunna bygga muskler måste de som oss ta av något att bygga av så därför är det viktigt att hästarna får rätt mat och har lite hull.¨

Det är inte för en på senare tid jag kommit in i pd/manegen och verkligen börjat jobba honom där.
Och det är framför allt dressyr, markarbete. Nere på skolan känner jag att det blir lite mycket ridhus, vilket är tråkigt eftersom jag tycker det är roligare ute i skogen och det är även roligare för hästarna. :)

Just nu har han ju stått ett tag och han sätts inte igång riktig än då hans ben fortfarande är svullet. Men så fort det blir bra ska vi börjar med att bygga upp konditionen till topp igen. Sedan ska han inte få så mycket mer muskler så han redan är så kompakt och biff så det vi satsat på till våren är smidighet och att bli mer spänstig vid hinder :)

Sötis <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar